Czas pracy kierowców
niepozostających w stosunku pracy


Poniższe przepisy obowiązują od 16 lipca 2013 r.

Ustawa o czasie pracy kierowców określa m.in.:

  • czas pracy przedsiębiorców osobiście wykonujących: przewozy drogowe, do których ma zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 561/2006, albo umowa AETR; przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km;
  • czas pracy osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujących na jego rzecz: przewozy drogowe, do których ma zastosowanie rozporządzenie (WE) nr 561/2006 albo umowa AETR; przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km.

Czas pracy kierowców niepozostających w stosunku pracy odnosi się do przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe oraz osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujących przewozy drogowe.

Czas pracy

Czas pracy przedsiębiorców (kierowców niepozostających w stosunku pracy) trwa od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pozostają oni na swoich stanowiskach pracy, będąc do dyspozycji podmiotu, dla którego świadczą usługę przewozu drogowego i wykonują czynności takie jak:

  • prowadzenie pojazdu,
  • załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem,
  • nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,
  • czynności spedycyjne,
  • obsługę codzienną pojazdów i przyczep,
  • inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,
  • niezbędne formalności administracyjne,
  • utrzymanie pojazdu w czystości.

Do czasu pracy kierowców niepozostających w stosunku pracy zalicza się również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu.

Tygodniowy czas pracy nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Tygodniowy czas pracy może być przedłużony do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

Przerwy

Po 6 kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż:

  • 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin,
  • 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin.

Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie 6-godzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.

Do kierowców podlegających przepisom rozporządzenia (WE) 561/2006 oraz umowy AETR, którzy wykorzystali przerwy w prowadzeniu pojazdu przeznaczone na odpoczynek zgodnie z tymi przepisami, nie stosuje się przerw, o których mowa powyżej.

Praca w porze nocnej

W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowców niepozostających w stosunku pracy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie.

Okresy odpoczynku

Do określenia okresu odpoczynku stosuje się przepisy rozporządzenia (WE) 561/2006 albo umowy AETR.

Dzienny okres odpoczynku

Podczas dziennego okresu odpoczynku kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem. Obejmuje on regularny dzienny okres odpoczynku lub skrócony dzienny okres odpoczynku:

  • regularny dzienny okres odpoczynku oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 11 godzin. Alternatywnie, regularny dzienny okres odpoczynku można wykorzystać w dwóch częściach, z których pierwsza musi nieprzerwanie trwać co najmniej 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin,
  • skrócony dzienny okres odpoczynku oznacza nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin. W każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku.

Wyjątek

Kierowca należący do kilkuosobowej załogi musi skorzystać z kolejnego dziennego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 9 godzin, w ciągu 30 godzin od zakończenia dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku.

Załoga kilkuosobowa to sytuacja kiedy w trakcie każdego okresu prowadzenia pojazdu pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku, w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu. Przez pierwszą godzinę obsady kilkuosobowej obecność innego kierowcy lub kierowców jest fakultatywna, ale przez pozostałą część tego okresu jest obowiązkowa.

Dzienny okres odpoczynku może zostać przedłużony do rozmiarów regularnego lub skróconego tygodniowego okresu odpoczynku.

Wyjątek

Dzienny okres odpoczynku, w przypadku gdy kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem, można przerwać nie więcej niż dwukrotnie innymi czynnościami trwającymi łącznie nie dłużej niż godzinę (odnosi się do regularnego dziennego okresu odpoczynku, trwającego co najmniej 11 godzin). Podczas tego regularnego dziennego okresu odpoczynku kierowca musi mieć do dyspozycji kabinę sypialną, koję lub kuszetkę.

Tygodniowy okres odpoczynku

Podczas tygodniowego okresu odpoczynku kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem. Obejmuje on regularny tygodniowy okres odpczynku lub skrócony tygodniowy okres odpoczynku:

  • regularny tygodniowy okres odpoczynku oznacza odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin,
  • skrócony tygodniowy okres odpoczynku oznacza odpoczynek trwający krócej niż 45 godzin, który można, przy spełnieniu określonych warunków, skrócić do nie mniej niż 24 kolejnych godzin.

W ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej:

  • dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub
  • jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny. Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. Odpoczynek wykorzystywany jako rekompensata za skrócony tygodniowy okres odpoczynku wykorzystuje się łącznie z innym okresem odpoczynku trwającym co najmniej 9 godzin.

Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku.

Ważne! Pakiet mobilności

W drodze odstępstwa, kierowca międzynarodowy może, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, przy spełnieniu warunków:

  • obydwa zostaną wykorzystane za granicą,
  • w każdych czterech tygodniach kalendarzowych mają zostać zrealizowane przynajmniej dwa odpoczynki tygodniowe regularne i dwa odpoczynki tygodniowe skrócone,
  • po dwóch odpoczynkach tygodniowych skróconych, kolejnym odpoczynkiem powinien być tygodniowy regularny, dodatkowo poprzedzony rekompensatą za dwa poprzednie skrócenia; sama rekompensata powinna jednak zostać poprzedzona odpoczynkiem dobowym, wykorzystanym w centrum operacyjnym firmy lub miejscu zamieszkania kierowcy.

Wszystkie odpoczynki trwające min. 45 godzin nie mogą być odebrane w kabinie pojazdu. Dodatkowo, wspomniane odpoczynki mają odbywać się w miejscu przyjaznym dla wszystkich płci z odpowiednim zapleczem sanitarnym oraz sypialnym.

Przedsiębiorstwo transportowe ma obowiązek zorganizować pracę kierowców w taki sposób, aby w każdym okresie 4 kolejnych tygodni, umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy, w celu wykorzystania odpoczynku tygodniowego obejmującego co najmniej 45 godzin Jeżeli kierowca wykorzystał w trasie dwa odpoczynki tygodniowe skrócone – musi wrócić przed kolejnym odpoczynkiem tygodniowym regularnym, co oznacza powrót po 3 tygodniach.

Ewidencja czasu pracy

Ewidencję czasu pracy przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy drogowe prowadzi ten przedsiębiorca.

Ewidencję czasu pracy osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujących przewozy drogowe na jego rzecz prowadzi podmiot, na rzecz którego wykonywany jest przewóz drogowy.

Ewidencję czasu pracy kierowców niepozostających w stosunku pracy prowadzi się w formie:

  1. zapisów na wykresówkach,
  2. wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
  3. plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego,
  4. innych dokumentów potwierdzających czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności lub
  5. rejestrów opracowanych na podstawie dokumentów, o których powyżej.

Podmiot, na rzecz którego wykonywany jest przewóz drogowy wydaje, osobom niezatrudnionym przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonującym przewozy drogowe na jego rzecz, kopię ewidencji czasu pracy.